A nerdy sweet life

Alla inlägg den 27 mars 2014

Av Rianna - 27 mars 2014 12:22

Jag har ju köpt biljetter till studentskivan, en till mig och en till Peppar, men nu visar det sig att 100 middagsbiljetter måste säljas annars vill inte Flustret stå för skivan, då de vill kunna ta sig runt på inkomsten, såklart. Så då ska jag ju såklart köpa en middagsbiljett, men då visar det sig också att...

 

I middagsbiljetten ingår det ju att gå på själva skivan?! Det hade jag inte fattat förrän nu när Loviisa sa det idag i klassrummet, så nu står jag här med en extra biljett och ska snart bli cirka 400 kronor fattigare för middagsbiljettens skull. Hoppas innerligt att en viss Max vill hänga på *hint hint* så att jag inte lagt 100 kronor för mycket på allt, haha!


*wink wink, nudge nudge*

 

Vårt tema är "What's your letter?", eller förenklat till "Kom som något som börjar på första bokstaven i ditt för-eller efternamn". Ska du ha/gå på studentskiva? Vad har den för tema?

 

Moi moi!

Av Rianna - 27 mars 2014 12:16

Här nedan kommer ett recept på en pumpapaj som jag provade att baka för inte så länge sedan. Den är så god och perfekt till knytpicknock eller som en rejäl fika. 

 

Perfekt med en stor klick grädde på toppen!

 

Receptet:

En burk Mississippi Belle Morton Pure Pumpkin
En burk kondenserad mjölk (runt 390 gram)
1 1/4 dl (125 gram) socker
1 tesked kanel
½ tesked salt
1/4 tesked allspice (pepparkakskrydda) (Tog själv typ 2/4 för att jag gillar kryddan)
2 stora ägg (tog själv tre små)
Jag använde en graham cracker pie crust som jag också köpte på city gross (både den och pure pumpkin fanns på utländska hyllorna), men då fick inte all smet plats då den vara för liten i diameter, så den ska helst vara typ 23 centimeter i diameter för att allt ska få plats. Man kan göra egen pie crust beroende på hur man vill ha det. Men den jag använde var fett god!

Blanda ihop socker, kanel, salt och allspice i en mindre bunke, vispa äggen i en större bunke och ha ned burken med pumpa puré och kryddblandning i äggen och vispa ihop. Ha sedan ned den kondenserade mjölken, lite i taget. Häll smeten i pie crusten och ställ in i en ugn som står på 225 grader Celsius, låt stå i 15 minuter, sänk sedan till 175 grader Celsius och ha inne i ugnen i 40-50 minuter (för mig räckte det med 40) tills du kan stoppa ned en provsticka utan att den blir kladdig när den kommer ut igen. Låt stå tills den svalnat helt och servera med grädde direkt eller ställ in i kylen om ni vill ha den ännu kallare. Tyckte båda sätten var riktigt goda.

 

Hoppas ni gillade detta recept! Receptet står även på baksidan av pure pumpkin-burken!

 

Moi moi!

Allmänt · Foto · Mat

Presentation


Välkommen till min blogg! Den handlar om foto, lajv, vänner och fritid, mat, photoshop med mera. Hope you enjoy!

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

34 besvarade frågor

Johan & Me

Daisypath Anniversary tickers

Johan & Me 2

Daisypath Anniversary tickers

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor jag gillar

RSS

Besöksstatistik

Liquid Silver Star 2

Ovido - Quiz & Flashcards