A nerdy sweet life

Alla inlägg den 1 juni 2012

Av Rianna - 1 juni 2012 09:23

Jag måste prata om det här med diagnoser och körkort. Läste detta välskrivna inlägg hos Forbidden Rage och var tvungen att skriva om det jag också. 


Jag känner flera som har Asperger, ADHD eller DAMP som har kämpat med sitt körkort i flera år. De kör hur bra som helst men blir särbehandlade för en diagnos skull. Som Forbidden Rage nämner, så skriver Transportstyrelsen att de driver två ärenden i Förvaltningsrätten som rör ADHD och Aspergers Syndrom. De säger att dessa två diagnoser kan vara en risk ur säkerhetshänseende. Att personer med dessa diagnoser är farliga i trafiken.


Vissa har fler svårigheter än andra när det kommer till sin diagnos. Min pojkvän Johan till exempel, på honom märks det bara då och då att han har ADHD, när han kör bil så är han så lugn som det bara går. Dock får man inte prata med honom så mycket under tiden då han koncentrerar sig som bäst när det är tyst. Men eftersom att jag typ alltid sover när jag åker i baksätet när han kör så gör det ju inte så mycket. Just det, jag SOVER. Betyder inte det att han är en jävla bra förare om jag litar på honom så pass att jag sover under tiden? 


Sedan har jag en kompis som heter Thord som har Asperger. Han skriver: Har kört i 2-3 år, fick vänta i 2 år + betala avgift för att jag har aspergers, och idén var att jag skulle bli klar till sommaren. Nu tvingas jag göra så mycket att det inte kommer bli färdigt förrän i vinter. Om ens det. 


Blir så ledsen för hans skull då han kämpat som fan, han trodde att han skulle vara klar snart men folk måste alltid hitta nya anledningar att inte låta det gå längre när det gäller personer med olika diagnoser. 


Jag skriver upp det Forbidden Rage citerat från en pdf-fil hon länkat. 


”På hälsodeklarationen för körkort med behörigheterna A, A1, AM, B eller BE samt behörighet för traktor ställs frågan om sökanden har en ”neuropsykiatrisk diagnos som till exempel ADHD, DAMP eller Aspergers syndrom”. Ett stort antal körkortssökande svarar ja på denna fråga. Ofta har diagnosen ställts för flera år sedan och personen saknar en aktuell läkarkontakt.
Den som har någon av dessa diagnoser anser sig ofta inte ha någon sjukdom.
I vissa svårare fall kan dock tillstånden vara av stor betydelse för den medicinska lämpligheten att inneha körkort.


Sjukdom? Det är ju fan ingen sjukdom?! De säger ju precis vad det är i texten, en neuropsykiatrisk diagnos. Så det är väl självklart att man inte anser sig ha en sjukdom? 


ALLA människor, med eller utan diagnos eller handikapp, är olika lämpliga för att köra. Jag t.ex som inte har någon diagnos kör som en jävla idiot, jag kan för allt i världen inte köra. ALLS. Men Johan, han kan köra hur bra som helst. Och han har ADHD. Man ska döma efter individen och dennes körförmåga, inte efter diagnosen. Man ska inte sätta alla i fack, vilket de gör i dagens samhälle. Är man diagnotiserad så är man inte körduglig. Är man inte så är man körduglig. Men titta på alla dessa fartdårar och idioter som kör fulla eller som bara är helt odugliga på att köra. Det kan vara vem som helst som kör så jävla dåligt?! Och se på dem i "Sveriges värsta bilförare". Hur fick de körkortet från början, liksom? Hur klarade de uppkörningen? Det är ju ett jävla mysterium!


Att ta med diagnosen det första man gör när man ska bedöma en person är bara korkat. Man ska sitta med i bilen och se hur personen kör, hur denne hanterar stress och mycket trafik, om denne kan förstå skyltar med mera, ja allt sådant som är helt normalt! Så som man SKA bedöma. Sedan ska man endast se efter om denne persons diagnos är något problem eller inte, det kan vara eller inte. Det beror helt enkelt på person, det beror på individ. Folk i dagens samhälle har jävligt svårt att bedöma individer, de är så jävla lata så de förbjuder en hel grupp bara för att slippa gå igenom personerna en och en, något som är nödvändigt och mer rimligt än att man ska tro att alla med en diagnos är farliga förare. Fördomar, så jävla synd att vi människor fick förmågan att ha fördomar. Fy sjutton.


Bedöm efter individ, inte efter diagnos. Då skulle vi nog ha mindre idioter och mer kompetenta förare i trafiken.


Adjö.

Presentation


Välkommen till min blogg! Den handlar om foto, lajv, vänner och fritid, mat, photoshop med mera. Hope you enjoy!

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Fråga mig

34 besvarade frågor

Johan & Me

Daisypath Anniversary tickers

Johan & Me 2

Daisypath Anniversary tickers

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor jag gillar

RSS

Besöksstatistik

Liquid Silver Star 2

Ovido - Quiz & Flashcards