A nerdy sweet life

Alla inlägg den 16 december 2010

Av Rianna - 16 december 2010 20:18

Jag skrev tyvärr ingen blogg igår, hade inte tid och ork så jag gör detta idag istället.


Igår var en grupp från skolan, bland annat jag, Tilia, Raphaela och Sara, till Riksdagen i Stockholm. Vi åkte dit med tåg som för ovanlighetens skull gick i tid. Vi satt och snackade om allt och inget, det var väldigt underhållande! Snart kom vi fram till Stockholms-centralen och vi stannade på där i cirka fyrtio minuter för att käka lite. Jag fick låna pengar av läraren Lena, så att jag kunde köpa en hamburgare, som var typ det billigaste man kunde köpa i ätbar väg. Några i gruppen dansade till ett Kinect-spel som de hade monterat upp mitt i centralen medan de väntade, det var awesome!


Vi gick sedan i samlad tropp till Riksdags-huset där vi skulle vara, vi ansamlades i en ring och en tjej som jobbade där skulle förklara vad vi skulle få göra. Vi skulle bli indelade i "partier" genom att vi skulle lyssna på olika presentationer som fanns nedskrivna på rollspelslappar tillsammans med partinamnet (Min specialité alltså) och sedan välja en roll av de som ropades upp. Jag fick en 45-årig kvinna vid namn Astrid som var med i Värde-partiet (Det var påhittade partier alltså) och så skulle vi då dela in oss i våra grupper. Vi fick två frågor att ta hand om, en om kampsport och en om mikrochip. Sedan skulle vi se vad vårat egna parti tyckte om frågan, hur den skulle behandlas, vi skulle förhandla med andra om hur lagen om denna fråga skulle se ut osv osv.


Sedan skulle vi rösta. Skulle det bli regel för inplanterade mikrochip? Skulle vi totalförbjuda kampsporter. Det blev nej på båda frågorna. Jag var nöjd med resultatet av vårat rollspel, var skitkul! Men det tecknade lejonet med tvådelad svans som hette Björn som gav oss viktiga tips inför uppgiften var bara... Konstig. Han dök upp på skärmen och sa massa saker och störde hela tiden... Jobbigt!


Efter rollspelet så fick vi gå till en annan byggnad i närheten där vi skulle få titta på en riktig debatt inom ett av utskotten, som handlade om utbildningspolitik. En av politikerna kollade på oss elever på läktarna hela tiden, det var lite kul. Men det var intressant att lyssna, han som glodde på oss hela tiden sa många bra saker. Jag tror han hette Jabir Amas eller nåt sånt... Tur att jag inte var med till riksdagen på morgonen på tisdagen, då hade jag fått se Jimmy Åkesson... Usch! En från Sverigedemokraterna, jag avskyr det partiet!


Efter det så åkte vi hem med tåget. Jag och Tilia satt nära Lena i en vagn, vi läste några serier om riksdagen som vi garvade rätt mycket åt, och när gubben i högtalarna började snacka blev Tilia jätterädd, det var askul! Haha! Sedan skrämde Emil oss när han kom springande för att skrämma Tilia, men det blev så att han skrämde mig med... Blä!

En riktigt kul dag, faktiskt!


Idag så träffade jag Peppar efter skolan, det var awesome. Vi snackade om allt möjligt, om hur det gick med våra liv, om en massa random saker som vi brukar göra och om mat. Vi brukar i princip ALLTID äta när vi träffas, typ på Donken eller Burger King, det är liite fail, to be honest. Hehe... Men ja, hellre mätt i magen än hungrig. Haha!


Jag fick ett JÄTTEFINT halsband av Peppar i julklapp också!

  

Det är ett munkhalsband! En munk med en bit som är "avbiten" på den, den ser fett riktig ut! Den luktade också jättegott, ungefär som glasyren på en riktig munk. Hur fin som helst! Tack bästaste Peppar för den fina julklappen! Du ska få en julklapp av mig när jag kommer tillbaka hem från Johan, de ska de flesta av mina vänner förutom Tilia som redan fått sin julklapp. Trololol! Tack tack, snälla Peppar! :3

 

Nu ska lilla jag sluta, ska byta skiva i skivspelaren och lyssna på mer Harry Potter!

 

Moi moi!

Presentation


Välkommen till min blogg! Den handlar om foto, lajv, vänner och fritid, mat, photoshop med mera. Hope you enjoy!

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Fråga mig

34 besvarade frågor

Johan & Me

Daisypath Anniversary tickers

Johan & Me 2

Daisypath Anniversary tickers

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor jag gillar

RSS

Besöksstatistik

Liquid Silver Star 2

Ovido - Quiz & Flashcards